OM OSS

Vi fortsetter med de fine tradisjonene fra vår Steinerbarnehage på Kongsberg. Se på barnehagens video.

Etter syv år fikk Kongsberg Steinerskole i 2021 endelig godkjent søknaden om å starte skole! Den skinnende gule skolen ligger på Skollenborg i Grosvoldveien 144 rett ved Huldraheimen Steinerbarnehage. Her er det høsten 2021 meldt inn 18 barn i 1. -6. klasse. Det gir en oversiktlig skolehverdag for elever og lærere.

Alle klassene har dette første skoleåret samme start- og avslutningstidspunkt på skolehverdagen. 8.30 – 14.00. For 1. – 4. klasse er det tilbud om SFO (skolefritidsordning) hver dag kl.7.00 – 8.30 og 14.00 – 16.30.

1. KLASSE

I første klasse er det barnehagepedagogikk og mange praktiske og kunstneriske gjøremål. Det bakes og lages suppe også til de store barna. Det er fast turdag, og på fredager viser førsteklassingene et lite spill fra eventyret de har hørt gjennom uken. Sanger, vers og regler læres utenat – alle tilpasset årets rytme. Det males og tegnes.

2. – 3. KLASSE

2.-3. klasse er sammen da det er en liten gruppe. Noen lærer å skrive, andre skriver allerede, og har stor glede av å få bruke farger til å lage border og tegninger til tekstene og fortellingene de hører. I høst har de vært på en lang reise med villgjessene med førergåsen Akka fra Kebnekaise, Morten gåsekar og Nils Holgerson.

Det regnes og øves gangetabell. Og strikkingen har alle fått godt grep på. Det som var nesten helt umulig å få til i august, er nå blitt til runde, gode sauer! I det hele tatt er undervisningen gjennomsyret av forvandlingen barna går igjennom i denne alderen. Eventyrene går over i mer virkelighetsnære fortellinger – barndommens fantasiverden får forankring i virkelige hendelser – om enn i mytisk fremstilling. Slik som den gode Frans av Assisi.

4. -6. KLASSE

4. -6. klasse er også sammen da det er en liten gruppe. Her har vikingtiden stått sentralt denne høsten. Mytologi, kongerekke, utenlandsferder. Og forming av en vikinglandsby i leire, stein, strå og mose. Grunnleggende matematikk må fortsatt øves, brøken kommer inn. Skrivingen perfeksjoneres. Også her tegnes og males det i alle fag.

ENGELSK OG TYSK

Fra andreklasse undervises det i engelsk og tysk. Dikt og sanger læres utenat. Det leses tekster og øves gloser og grammatikk.

DIGITAL UNDERVISNING

I steinerskolen er digitale undervisningsmetoder ikke aktuelle før fra 7. klasse. De første skoleårene brukes ikke iPad eller PC. Fra 5. klasse er det innføring i det digitale. Det er godt begrunnet i læreplanen og i andre kilder at barn trenger andre veier inn i læringen enn gjennom det digitale.

FYSISIK AKTIVITET

Alle klassene er jevnlig på tur i nærområdets skoger og enger. Hver fredag er det ridning på hestene som er tilknyttet bondegården ved skolen. I skolegården er det et flott klatrestativ. Det hoppes tau og paradis, sparkes ball, lekes i den store sandkassen – og når snøen kommer – da blir det aking!

PRESENTASJON AV STYRET

Ilka Stegel Saastad, styreleder

Ilka (43) har en sammensatt skolebakgrunn med utdanning fra steinerskolen i Tyskland, high school i USA og offentlig tysk gymnas. Etter dette studerte Ilka luft- og romfart, og jobber i dag som lead engineer/subsupplier manager i Kongsberg Defence and Aerospace.  

– Jeg husker skoleårene på steinerskolen svært godt, og ønsker dette også for egne barn. En moderne steinerskole er en skole som danner autonome barn. Barna får mulighet til å prøve seg fram og bruke mange forskjellige ferdigheter for å bli kjent med talentene sine, seg selv og hvem de er. Alle mine tidligere klassekamerater fra steinerskolen gikk videre inn i høyere utdanning og fant plassene sine i arbeidslivet i så ulike yrker som ingeniør, lege, jurist, instrumentbygger, lærer, avdelingsleder, dommer, helsefagarbeider med mer. – Dette mangfoldet viser at steinerskolen er for alle!

Oda Cornelia Knudsen, sekretær

Foto: Hanne Kristiansen Risvik

Oda er 34 år, fra Kongsberg, trebarnsmor, fagleder for barn og unge på Kongsberg bibliotek, tidligere lærer, forfatter, bokelsker og steinerentusiast. Hun begynte arbeidet med å få en steinerskole til Kongsberg allerede i 2014, og har vært med på flere deler av prosessen fram mot hit vi er i dag. Da det skulle dannes et nytt styre i februar 2021, var hun ikke i tvil om at hun ville bli med. – Å få det tilbudet var så moro! Å sitte i styret for Kongsberg Steinerskole og å være med på å realisere denne skolen er en helt unik sjanse. Vi lager jo verdens beste skole. Ikke bare for mine barn, men for alle barn i vestre Viken!  

Oda har ikke bakgrunn fra steinerskolen sjøl, men har hatt alle tre barna i Huldraheimen steinerbarnehage på Kongsberg. – Vi har forsøkt andre barnehager også, men vi kommer alltid tilbake til Huldraheimen. Barna elsker å være her, de nyter alt fra eventyrstunder til måltider og koser seg med leiking inne og ute, og ikke minst med dyra. Tenk å ha hest i barnehagen og på skolen! Det er det ikke mange andre som kan skryte av.

– Som mamma er jeg opptatt av den friheten steinerpedagogikken gir barna, dette naturlige rommet til å være den de er, til å møtes som den de er, og ikke med krav til å bli noe de ikke er. I tillegg er alle rytmene i pedagogikken svært viktige – fra dag til år – de gir rammer, forutsigbarhet og trygghet. Og det er godt for barna, da får de ro til å fokusere på egen utvikling. Jeg liker også det at steinerskolen er så innforstått med at alle barn er forskjellige, og at de utvikler seg i ulikt tempo. Pedagogens rolle er ikke å lære alle barna det samme til samme tid, men å hjelpe dem med å vokse som mennesker.

Oda har vervet som sekretær i Kongsberg Steinerskole. Hun svarer på telefoner og e-poster, organiserer møter og skriver referater, setter i gang ulike prosesser, har dialog med forskjellige instanser og tar i mot søknader om skoleplass. – Om du tar kontakt med oss, er det stor sjanse for at det er meg du møter. Jeg håper jeg klarer å svare på alt du lurer på, og ikke minst at jeg kan si JA til alle som søker om plass hos oss! 

Guy Collins, styremedlem

Guy Collins, 46 år gammel. Profesjonell musiker, steinerskoleelev og -lærer, naturentusiast, bonde og cowboy. Han er født og oppvokst i Cape Town, Sør-Afrika. Han var elev på Costantia Waldorf School (steinerskole) fra 1990-1994 og seinere ble han assisterende dramalærer i ungdomsskolen og på videregående ved samme skole. Det første året etter endt skolegang jobba han som «cowboy» i det sentrale Sør-Afrika på en stor økologisk gård. I 1996 starta han sitt første band og begynte å spille på store festivaler og turnéer i Sør-Afrika. Han studerte steinerpedagogikk, antroposofi og eurytmi på The Centre for Creative Education i Cape Town fra 1999 til 2002. Deretter reiste han rundt i verden i noen år. Jobba ett år på The Glasshouse Project i England i 2002, en steinerinspirert skole for ungdommer med Aspberger. Fra 2004 til 2007 jobba han som bonde på Camphill Village, sammen med mennesker med ekstra behov. I 2007 gikk ferden til Dornach, Sveits. Der studerte og jobba han fra 2007 til 2011 på Goetheanum, et Steineruniversitet, forsknings- og konferansesenter. Fra 2012 til 2017 var han tilbake i Sør-Afrika og fortsatte med musikk. Han har spilt og turnert i Europa, Asia og mange afrikanske land. I 2017 reiste han til Norge med sin norske kone og deres første sønn. Han har bodd på Kongsberg siden kona hans fikk jobb i Huldraheimen Steinerbarnehage. Nå jobber han som vikar i barnehagen samtidig som han også har en musikalsk karriere i Norge og i Sør-Afrika. 

– Jeg har opplevd mye, møtt mange mennesker og besøkt mange land i det korte livet mitt. Noen ganger har jeg tenkt at det blir litt deilig å slippe å være en «gypsy» for ei stund. Nå har det skjedd uten at jeg var med på å planlegge det! Nå starter Kongsberg Steinerskole, og det var virkelig ikke vanskelig å bli med på dette. På en side har jeg barn som skal gå på skolen, og på den andre siden synes jeg det er spennende å være med på å skape en helt ny skole. Dette stedet har så mange muligheter, med for eksempel naturen og gården. Det er så viktig i dag at barn (og voksne) får opplevelser som fører en tilbake til naturen. Å se et nyfødt lam eller føll, å mate dyrene, å dyrke grønnsaker i hagen – det er bare gaver for oss moderne mennesker. Det er spennende å knytte gammel norsk kunnskap og historie fra stedet – genus loci – sammen med skolens utvikling. Vi har en kjempemulighet her, som kan bli til et stort bidrag i lokalmiljøet.

Ingelin Sevåg Vestly, styremedlem

Ingelin er født inn i en lærerfamilie og har vokst opp med hete diskusjoner rundt pedagogikk ved middagsbordet. Hun har gått både i steinerbarnehage og på steinerskolen, fra barndommen i Stavanger til ungdomstida på Nesodden. Steinerpedagogikk er derfor noe hun virkelig kan!

Etter grunnskoleløpet gikk ferden til London og Oslo for en bachelorgrad i eurytmi. Deretter tok Ingelin lærerutdannelse på Rudolf Steinerhøyskolen på Berle i Oslo. Der hadde hun ett års fordypning i billedkunst, og seinere tre semestre med fordypning i antroposofi ved Presteseminaret i Stuttgart. Hun har lang og variert undervisningserfaring, og har blant anna jobba ved Steinerskolen i Ås og Steinerskolen på Nordstrand. I tillegg er Ingelin utdanna homeopat og naturmedisiner og er sertifisert birøkter. Hun har holdt mange kurs i både urtemedisin og birøkting de siste åra. 

Ingelin er også dyrevant og har hatt hest i mange år. Hun liker å holde på i hagen og leser mer enn gjerne ei god bok. 

Morten Mikalsen, styremedlem

Morten har rundet 60 år! Han er utdannet ingeniør med bachelorgrad og jobber som driftsingeniør på vann og avløp i Avinor AS, Oslo Lufthavn. Morten er også bonde og gründer: og driver Nyhusgården på Skollenborg sammen med Anita. Sammen har de to barn; Linn og Even. Morten og Anita var med på oppstarten av Steinerskolen på Ås, før de flyttet til Nyhusgården og etablerte en familiebarnehage som senere ble steinerbarnehage (nå Huldraheimen Steinerbarnehage). 

– Politisk er jeg libertarianer. – Jeg har ekstrem tro på individets ubegrensede muligheter med personlig ansvar, plikter og rettigheter. Mortens livsmotto er: våken tid = arbeidstid. Og noe av den tiden går altså nå til å etablere Kongsberg Steinerskole.

Andre møtende 

Cathrine Nordlie

Cathrine er 65 år og pensjonist. Hun ledet Steinerskoleforbundet 2010 – 2018, og var daglig leder av Rudolf Steinerskolen i Oslo 2005 – 2010, samt lærer ved skolen 2000 – 2005. Før det jobbet hun som ungdomsskolelærer i Oslo-skolen 1981- 2000. Cathrine er utdannet adjunkt ved UiO med fagene norsk, tysk og religionshistorie. Hennes egne fire barn har gått på steinerskolen fra 1984 – 2007. 

– Engasjementet for steinerpedagogikk har hele mitt voksne liv vært aktivt. Jeg har gjennom årene kunnet fordype meg i antroposofi og steinerpedagogikk, noe som har gjort meg til en begeistret talskvinne for steinerbarnehager og -skoler. Da jeg ble spurt om å lede styret for Kongsberg Steinerskole takket jeg med begeistring JA! Det er veldig flott å bidra til virkeliggjøringen av dette lenge etterlengtede skoleprosjektet.

Cathrine er per i dag rektor ved Kongsberg Steinerskole.